آشنایی با انواع پیامک‌های انبوه

احتمالا برای شما هم پیش آمده که پیامکی دریافت و فکر کنید تبلیغاتی است یا احساس کنید برای این پیامک‌ها از حساب شما پول کم می‌شود.

همه پیامک‌های انبوه دریافتی، تبلیغاتی نیست و پیامک‌های اطلاع‌رسانی و ارزش افزوده هم برای شما ارسال می‌شود و اساساً برای هر پیامکی پول پرداخت نمی‌کنید.

پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک‌های انبوهی هستند که با سرشماره‌های خاصی همچون ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و با هدف تبلیغ توسط شرکت‌ها ارسال می‌شوند.

پیامک‌های اطلاع‌رسانی آن دسته از پیامک‌های تبلیغاتی هستند که توسط خود اپراتور یا دولت و سایر نهادها ارسال می‌شود، مثل پیامک‌هایی که توسط خبرگزاری‌ها و بانک‌ها ارسال می‌شود. مشترک پولی بابت هیچ کدام از این پیامک‌ها پرداخت نمی‌کند.

نوع دیگری از پیامک‌ها نیز وجود دارند که به آن‌ها ارزش افزوده می‌گویند و مشترک بر بستر آن سرویس خاصی را دریافت می‌کند. تمامی سرویس‌های پیامکی همراه اول با ارسال کد معرفه آن سرویس (کد فعال‌سازی)، به شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس (شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های خدمات پیامکی و شماره‌های کوتاه آن‌ها در بخش شرکت‌های همکار آمده‌اند) فعال می‌شوند. این پیامک‌ها با سرشماره‌های مشخصی همچون ۲۰۳۰، ۲۰۲۰، ۳۰۱۱۳ برای مشترک ارسال می‌شود.

اولین پیامکی که از این سرشماره‌ها برای مشترک ارسال می‌شود، رایگان است و مبلغ پیام‌های بعدی در آن ذکر شده است. در صورت فعال‌سازی سرویس مورد نظر، برای هر پیام، مبلغ معینی از حساب شما کسر می‌شود.

برای فعال سازی کافی است کدهای فعال‌سازی را به شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال کنید. به طور مثال با ارسال کد فعال‌سازی ام‌بی‌ای (کد فعالسازی فارسی) و یا MBA (کد فعالسازی لاتین) به سرشماره ۲۰۳۰ می‌توانید عضو سرویس مدیریت موفق شوید.

همچنین برای آگاهی از خدمات هر یک از شماره‌های کوتاه کافیست یک پیامک خالی به آن شماره ارسال و لیست تمامی سرویس‌های تعریف شده بر روی آن شماره را به رایگان دریافت کنید.

برای غیرفعال‌سازی هر یک از سرویس‌های فعال خود، کافی است کد غیرفعال‌سازی فارسی یا لاتین آن سرویس (ترکیب کد معرفه فارسی سرویس با کلمه خاموش یا کد معرفه لاتین سرویس با کلمه OFF) را برای شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال کنید.

راه ساده‌تر غیرفعال‌سازی، ارسال یکی از عبارات «OFF» و یا «خاموش» به شماره کوتاهی است که سرویس از آن دریافت می‌شود. به طور مثال با ارسال کد غیرفعال‌سازی ام‌بی‌ای خاموش (کد غیرفعال‌سازی فارسی) یا MBA off (کد غیرفعال‌سازی لاتین) به سرشماره ۲۰۳۰ می‌توانید عضویت سرویس مدیریت موفق را لغو کنید.

در صورت بروز هرگونه خطا در فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی سرویس‌ها، می‌توانید از طریق تلفن‌های دائمی و اعتباری همراه اول با شماره ۹۹۹۰ و با سایر خطوط با شماره ۹۱۲۹۹۹۰ تماس بگیرید.

همچنین برای عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، می‌توانید عدد «۱» را به «۸۹۹۹» ارسال و یا کد دستوری #۸۹۹۹* را شماره‌گیری کنید و یا با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰ تماس بگیرید. نکته مهم دیگر آن‌ که با لغو پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک‌های اطلاع‌رسانی مثل پیامک‌های بانکی حذف نمی‌شوند.

اطلاعات استخراج شده از: خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا